Den nye Star Wars filmen «The Force Awakens» har siden premieren blitt nærmest umulig ikke å få med seg, enten man er fan eller ikke.
Per dags dato har filmen tjent inn én milliard dollar raskere enn noen andre i historien, skriver AFP.
Kun tolv korte dager etter den storslåtte premieren lykkes filmen å passere den magiske grensen, og natt til 30. desember har den nådd 600 millioner dollar-grensen i USA (5 milliarder kroner), ifølge deadline.com.
Det tok altså tolv dager å få inn 545 millioner dollar i Nord-Amerika, og ytterligere 546 millioner dollar ute i verden.
Med andre ord utgjør dette 83 millioner dollar om dagen, eller 700 millioner kroner i snitt.
Mest innbringende filmen i verden
Den tidligere rekorden ble satt av sommerens Jurassic World. Her tok det tretten dager å nå 1 milliard dollar. Tallene så langt vitner om at Star Wars har potensial om å bli den mest innbringende filmen som noen gang har blitt produsert.
– Du vil ikke tro forventningsnivået knyttet til Star Wars-filmen på Wall Street akkurat nå, sa Michael Nathanson, analytiker ved Moffett Nathanson til New York Times ved inngangen til desember 2015.

På Wall Street forventes det at Star Wars vil dra inn minst 1,5 milliarder dollar, tilsvarende 13 milliarder norske kroner, på verdensbasis.
Fem milliarder dollar i ekstra omsetning
Noen analytikere tror også tallet vil være vesentlig høyere. I tillegg anslås det at salget av filmrelaterte varer kan stå for fem milliarder dollar ekstra i omsetning i løpet av de neste årene.
I dag er det filmen Avatar fra 2009 som topper denne listen. For at Star Wars skal lykkes med å slå denne rekorden kreves det dog at filmen også blir en suksess i Kina. Der er det ikke premiere før 9. januar, og Disney har satset stort på reklame for filmen i landet.
Det ser ut til å lykkes. På Kinas versjon av Twitter, Sina Weibo har Star Wars blitt nevnt mer enn 700.000 ganger kun i desember.
No comments:
Post a Comment