Strømming
En snau måned etter at storstjerner Madonna, Beyoncé og Daft Punk hjalp rapperen Jay Z å lansere Tidal, har strømmetjenesten fått 270.000 nye kunder.
Artikkelen er lagt til i din leseliste.
Rapperen Jay Z er lei av at publikum og media gjør narr av hans nyervervede strømmetjeneste Tidal, etter at Tidal-appen i forrige uke hadde falt ut av listen over de 700 mest populære appene for iPhone.
På søndag la han ut en strøm av twittermeldinger om Tidal, som han kjøpte fra hovedaksjonær Schibsted for 464 millioner svenske kroner på tampen av januar.
I en av dem understreker han at Tidal har det fint, og at tjenesten har 770.000 abonnenter etter en måneds drift.
«Bare» 270.000 nye
Det han ikke nevner, er at Tidal og Wimp (Wimp var tjenestens forrige navn) allerede hadde 503.000 abonnenter på overtagelsestidspunktet. Netto tilvekst er dermed ikke mer enn rundt 270.000 kunder.
Den opprinnelige kundemassen er heller ikke av det mest solide slaget:
391.000 av Wimp og Tidals 503.000 abonnenter hadde fått Wimp som del av en pakkeløsning ved å kjøpe abonnement hos Telenor eller Canal Digital.
Tidligere har reforhandling av avtalene mellom Wimp og Telenor/Canal Digital medført at flere titall tusen Wimp-kunder har sagt opp abonnementet.
Antall kunder da Jay Z kjøpte selskapet
Betalende brukere | 31.jan.15 | 31.jan.14 |
Via partnere* | 391 000 | 482 000 |
WiMP Premium / Basic | 71 000 | 74 000 |
WiMP HiFi | 24 000 | 10 000 |
TIDAL | 17 000 | N/A |
Totalt | 503 000 | 566 000 |
* Særlig fra Canal Digital
Kilde: Aspiro
Kjendistett
Madonna, Beyoncé, Coldplay, Rihanna, Kanye West, Daft Punk, Alicia Keys, Nicki Minaj, Calvin Harris, Jack White, Usher, Arcade Fire, Jason Aldean og deadmau5 har gått inn på eiersiden i musikkselskapet.
I forbindelse med lanseringen av «nye» Tidal i New York 30. mars, lovet de å gi Tidal-kundene eksklusiv tilgang til nytt låtmateriale.
Jay Z hevder i en av sine andre tweets at «mange store selskaper» bruker «millioner» på en svertekampanje, men at Tidal ikke er mot noen.
«Vi er pro artist & fan,» skriver rapperen, som egentlig heter Shawn Corey Carter og er gift med popstjernen Beyoncé Giselle Knowles fått Wimp gjennom et kjøp av abonnement hos Telenor eller Canal Digital.
Tøff konkurranse
Jay Z’s tweets er et tydelig tegn på at kampen om strømmemarkedet er i ferd med å hardne kraftig til.
Noe av forklaringen er at resten av verden nå er i ferd med å oppdage det Norge og Sverige har skjønt for lenge siden: At strømming er fremtiden for musikkbransjen.
Spotify mot børs
DN skrev lørdag at den svenske strømmekjempen Spotify sikter mot børsnotering. Det norske investeringsfondet Northzone er blant storaksjonærene som venter på å ta gevinst på investeringen i Tidals svenske konkurrent.
Samtidig er hele markedet for strømming i helspenn om dagen, ikke minst som følge av Apples ventede lansering av en helt ny strømmetjeneste i juni.
Henter penger
Med 800 millioner Itunes-kontoer over hele verden og muligheten for å kjøre en ny strømmetjeneste rett i operativsystemet til alle Iphone-, Apple- og Ipad-brukere, kan Apple bli en livsfarlig utfordrer for både Spotify og Tidal «over natten».
Det er ikke uten grunn at Spotify i disse dager er i ferd med å hente inn 3,2 milliarder kroner i frisk kapital, noe som vil prise selskapet til 66 milliarder kroner (8,4 milliarder dollar), ifølge kilder DN har snakket med.
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter
Les også:
Slik feirer Google Apple Watch
Bloggaktører i klinsj
Deler opp VG-redaksjonen
No comments:
Post a Comment