– Tidal har en god tjeneste, og har vist at de er stabile, har god lydkvalitet og et ok grensesnitt. De har det som skal til teknisk sett, nå gjenstår det å se om de klarer å overbevise brukerne, sier Arnt Maasø, førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.
Han har forsket på bruk av strømmetjenester i Norge, og fulgte den internasjonale lanseringen av «nye Wimp» mandag kveld norsk tid.
– Fortsatt et åpent felt
Fortsatt er lite kjent om hvordan den tidligere norske strømmetjenesten skal erobre verden, men Maasø mener Tidal kan ha gode sjanser ettersom musikkstrømming fortsatt er lite utbredt utenfor Norden.
– Strømming er fremdeles et veldig åpent marked, og selv om mange av dem som er mest musikkinteresserte vet om strømming og bruker det, er det nok mulig å «ta» det store markedet, mener medieforskeren.
Maasø tror selskapet går inn på det globale markedet på rett tid.
– Det antas at Apple kommer til å relansere strømmetjenesten sin innen kort tid, så det kommer trolig til å bli mye oppmerksomhet rundt strømming. Og da er Tidal godt posisjonert for å delta i løpet.
– Har aldri hatt større sjanse for å lykkes
– Det er helt umulig å si noe konkret om hva fremtida bringer for Tidal. Per nå er det bare Jay Z og hans team som vet hva som skal skje, sier Kjartan Slette, som var sentral i Wimp frem til 2014, og som siden har startet selskapet Unacast sammen med en tidligere Wimp-kollega.
Han understreker at det fortsatt er uklart nøyaktig hva som ligger i artistenes argumenter om å ta musikken tilbake til artistene.
– Signalet om at artisten har kontrollen, er svært interessant. Nøyaktig hva det betyr, vet ingen, men det er potensielt dramatiske endringer industrien står overfor dersom dette ikke bare er et PR-blaff.
Publisert
No comments:
Post a Comment