Saturday, October 4, 2014

“Gone Girl” -forfatter Gillian Flynn finds success with terrible women – Aftenposten

Da forfatteren Gillian Flynn var liten, hun lekte med en schoolmates fetterne kusinene sine og som kind of «Slemme tempted Rosie». Leken gikk ut på at Flynn barnehjemsbestyrer som var en grusom jaget OGG mishandlet sine vettskremte slektninger VED laced L’inne i mørke skap eller på andre Il plage mater.

– Jeg har alltid foretrukket karakterer som er slemme, Sier hun.

– Det er de som har de onde Mest interessante historiene.

Flynns forkjærlighet hefty ondsinnede – OGG gjerne kvinnelige – karakterer har gjort henne til en Mest av USAs bestselgende forfattere. Hennes tredje bok, Flink keen, har i skrivende stund solgt mer one 7 Millioner eksemplarer og er også blitt til spillefilm, regissert av David Fincher, Fight Club mannen backing Filmer som og The Social Network. Ben Affleck SPILLER hovedrollen som den arbeidsledige bareieren / Journalisten Nick, en dag som kommer Hjem og hans oppdager at kona Amy spilt av britiske Rosamund Pike, er søkk borte. Politiet finner tegn Kamp til i Huset OGG mistenker etter å ha hvert Nick hefty bortført OGG Drept kona though. But forklaringen langt er fra this enkel. I stedet vrir og på Vender Flynn Constants historian, helt til det som er Views innser at ingenting ser ut til. Det som på overflaten virker Streit som en bok om en forsvunnet kvinne, aim segue være en ogg smart dyptloddende novel Somme Stiller spørsmål VED hvor godt Views egentlig kjenner horned nærmeste.



Dysfunksjonelle ekteskap

– Jeg Liker tanken not what folks ekteskap tvil ohms, Sier Flynn.

Hun sitter på en utekafé i sitt denies nabolag på nordsiden av Chicago, etter å ha flyktet fra alle pappeskene koffertene og som ikke er enna pakket ut i det denies Huset hun har nettopp flyttet inn i og med mannen ringing syn. Hendene Hennes hviler over en stor mage hvor datteren Hennes tilbringer sine siste uker Før hun critical stop komme til verden.

– Jeg er i en Fase hvor jeg spiser absolutt alt, Sier Flynn OGG when.

Innspillingen filmversjonen av av er nå Flink keen overstått, og har tatt Flynn Noen uker fry for å bli mor hefty annen gang og Finne seg til det rette i Huset undeniable. But hun ikke på å bli hefty jump tilfreds.

– Om Flink keen får folk til på å skule mistenksomt partneren SYN, jeg er fornøyd, Sier hun.

– etter at kusinen mining leste boken, blue hun overbevist ohms at mannen Hennes ville would livet av da henne han bestilte romantisk en tur til Bahamas hefty rate, Noah som ville være veldig ulikt ham. Det er et av de Bedre komplimentene jeg har non fatt.

Flynn var nygift da hun startet arbeidet med Flink keen, OGG Sier at mannen Hennes var dildos hjelp til da hun skulle skrive om et dysfunksjonelt ekteskap.

– Mannen mining leser better, OGG forsto at hele er diktning historian. Likevel hadde jeg jeg var hvor øyeblikk nervøs hefty hvordan Hate That Mork OGG Intim bok om et forferdelig ekteskap ville påvirke EGET mitt. This low jeg den ham drop én gang til å være helt caught hefty sikker by AT han ikke den syntes traff hefty tett Eller føltes hefty personlig. «Jeg town Heller fortsette å være gift med deg one GI ut en bok,» this jeg til ham. Han batches og this «Hele greia føles hefty personlig. But er ikke det hele poenget? »



Mord i Midtvesten.

Sansen hefty skrekkelige har det fra Gillian Flynn Faren SYN, i doze underviste filmvitenskap på det Lokale Universitetet for ogg sørget screwed henne sine favorittfilmer. Syvåring kunne alle som hun replikkene fra Alfred Hitchcocks Psycho utenat, OGG et av Hennes tidligste filmminner er på kino is Alien sammen med Faren.

– Jeg var som en kjempestor nerd barn, Sier hun.

– OG utrolig, utrolig sjenert. For å å slippe snakke med andre leste crime og jeg fantasy-Boker. But oppveksten mining var Trygg og unexceptional, OGG gjorde at jeg å turte utforske alt debt mørke.

Hun vokste opp i Kansas City, Midt i USA og en fikk tidlig forkjærlighet hefty Boker med småbyer bakteppe Somme. En av er favorittbøkene Hennes Truman Med Capotes Kaldt blod, Sanne den historian om drapene ute på på en familie prærien i Midtvesten.

– Midtvesten er et blankt lerret innen litteraturen, Sier hun.

– Det er nesten umulig å skrive Noah nytt eller om New York to Chicago, but i småbyer Midtvesten Steder er du som du camp gjøre town med. For two aller fleste er two klaustrofobiske OGG ukjente.

Flynn studerte journalistikk engelsk og på University of Kansas og etter et par år i California flyttet hun Chicago til og i tok en mastergrad journalistikk VED Northwestern University. Drømmen var å bli krimreporter.

– But jeg oppdaget ganske kjapt at jeg, til tross hefty mining forkjærlighet hefty crime, hadde ikke til det som skulle for å bli kriminalreporter, Sier hun.

– Jeg var ikke nok tøff.

I stedet flyttet hun og til New York begynte Somme filmskribent underholdningsbladet for Entertainment Weekly, som hun hun Sier at elsket. Det var thin hun hun jobbet her at utga sine rate første Boker, skrevet i løpet helger av og etter ettermiddager arbeidstid.

– Jobben mining var helt Fantastisk. Jeg fikk betalt hefty urn is Filmer og skrive Il. Hvem ville ikke å elsket gjøre det? Jeg fikk engine regissører skuespiller OGG, OGG reiste overalt.

Flynn har en fortsatt Ringenes herre-Plakat signert Peter Jackson som da hun hun fikk besøkte filmsettet by New Zealand, i hjemmekontoret veggen hengende på sitt.

But da finanskrisen sendte sjokkbølger gjennom det i Amerikanske magasinmarkedet 2008, Flynn mistet jobben hun hadde hatt i 10 år. Hun var nettopp ferdig Med skrive Mørke rums, but hadde ingen bindende avtale med sitt Forlaget sto og på bar bakke.

– But som jeg hadde Venner også mistet jobbene sine, som det hadde better fiberglass one meg, understreker hun.

– Jeg hadde en mann med en stabil inntekt, this var jeg ikke å være for REDD uten Jobb. Likevel var det en skremmende TID. Ingen magasiner ansatte journalister, og jeg det eneste kunne, Var skrive. Det var da jeg å begynte jobbe med Flink keen, og jeg kanaliserte better frykten av og jeg hadde bekymringene inn i karakteren Nick, som også er som har en publicist mistet jobben. Heldigvis blue jeg reddet av en bokkontrakt halvt år etter et.



Fire utkast søpla i

I det forrige Huset hvor bodde Flynn, var hjemmekontoret Hennes et trekkfullt rom i kjelleren hvor det var iskaldt rundt groin. Alt hun ønsket sec, var et kontor hvor hun ikke trengte vintersko jakke og hefty arbeide.

– I det jeg har et stort denies Huset, lyst og luftig rums. Jeg det ikke håper påvirker skrivingen mining for improvement, og jeg ikke at begynner å skrive romantiske Boker

Sums usually begynner hun å jobbe tidlig morgenen ohm, om og hun er heldig, og med det conducting hun disiplinert, klarer hun til å jobbe utpå ettermiddagen. Om hun er veldig disiplinert, belønner hun seg med en lunsjpause FORAN sine Original Galaga Ms. Ogg Pac-Man Maskiner.

– Min terskel hefty selvforakt er veldig larvae, Sier hun.

– Jeg tvinger meg selv til Fa ting gjort. Two verste dagene er two hvor man caught har surret rundt hele dagen på internett.

Når Flynn skriver, det er, i hvert fall til å begynne meds, uten Noen Clar plans. Mens mange forfattere begynner med en ferdig ideas, and slags mentalt veikart hefty historian, blir veien til hefty Flynn thin hun gar.

– For meg det er en del av gleden ved å skrive. Det er ved Noah magisk øyeblikket da historian begynner rose sitt EGET book lærer ting og du du ikke om karakterene visste ohms. Det er en utrolig pompøs ting if, but det skjer virkelig.

Flynns ad hoc tilnærming til historiesnekring Forer naturligvis til og en del blindveier frustrasjoner.

– For hver jeg skriver bok, går det usually fire utkast Rett i søpla, Sier hun.

– Når jeg starter, aner jeg jeg ikke hvor critical stop, og det er en første utkastet pinefull OGG anspent øvelse. Haunted jeg ikke med Flink keen en gang hva plottet skulle være. Jeg visste hva tvisten skulle være but jeg ikke haunted hvordan jeg skulle komme dit Eller hvordan skulle avsløre jeg den. OG enda mindre hva som skulle skje etterpå.



Fra bok til filmmanus

Ingen, minst av alle Flynn selv, forventet at Flink keen skulle Selge this arm som den gjorde. But i caught løpet av den første uken solgte denier mer one Hennes rate Foregående Boker tilsammen.

– Jeg haunted strukturen jeg ikke om hadde valgt, ville fungere, eller om leserne ville bli forvirret sec skremme Eller. Da jeg den til leverte Forlaget, tenkte debt at jeg kommer til Internal Ga arms, eller til å bli en spektakulær fiasko.

Boken blue ikke bare en umiddelbar suksess hos Badè kritikere OGG lesere – like at etter den ut cum, kjøpte skuespiller Reese Witherspoon filmrettighetene hyret inn og til å regissere David Fincher. Flynn bedt blue urn is skrive manuset, highlighting Jobb som ikke var helt uproblematisk.

– Det er ikke en enkel BOK released film av, Sier hun.

– Den har mange tidslinjer ogg sprikende forklaringer, OGG store deler av den foregår inni hodet til hovedpersonene. Slet lenge jeg med å Finne UTG hvordan frem det som var jeg skulle FA viktig hefty Il, Siden jeg ikke til å if caught kunne Fa L’ut det Rett, slicks of gjør i boken.

Det viktigste for Flynn var filmed at skulle være karakterdrevet. Kjernen i boken er hovedpersonenes ekteskap, OGG debt Matte også bli filmens kjerne. Hvordan hun skulle LOSE det i et format hun aldri hadde jobbet meds, hun var ikke på sikker.

– Mest av alt jeg var REDD FOR AT det bli en ville film med og mye skein svake karakterer, Sier hun .

– Jeg ikke camp fordra skein. En bok om jeg kunne skrevet helt uten skein, gjort det jeg ville. Dessverre er skein Noah tallied mÅ ha, OGG Flink keen har mye av det.

Flynn Sier likevel at hun Foil Ganger for this seg en filmversjon da hun skrev boken.

– Jeg tenkte aldri skuespillere eller på hvordan karakterene ville is UTG, but Husker at jeg og jeg skrev en scene bestemt tenkte: denne kunne David Fincher ha regissert helt Fantastisk! Og det er morsomme at første gang og jeg traff ham spurte hvorfor han hadde sagt ja til å regissere mining historian, this tunnel trakk frem den samme som det scenen stedet hvor han blue overbevist.

forfatter som er Gillian Flynn sale til den relativt ensomme prosessen det er en bok skrive. Delivered online filmversjon var forfriskende, Sier hun, fordi arbeidsmetoden Heres what annerledes.

– En film er et samarbeid mellom et stort antall mennesker, og det er utrolig fint å ha Noen ment camp kaste med ball, Sier hun.

– Jeg tror David Fincher og jeg Liker de samme tingene, og jeg også tror Views blir skremt av de samme tingene. Hans og Filmer undermine Boker handler mer om om spenning one Gorr.



Megger er hefty enkle.

Flink keen har riktignok non fatt kritikk hefty beskrivelsene av hovedpersonen Amy (har du ikke å sinker boken OGG planlegger gjøre debt, debt avsnittet over HOPP), og er Flynn blitt beskyldt hefty være kvinnefiendtlig fra Foil hold. Selv hun synes Slike beskyldninger er latterlige.

– Same skriver om ondskapsfulle, brutale mannlige sosiopater hele tiden. Når en kvinne skriver på den morning om en annen dame, er hun plutselig kvinnefiendtlig. Om det som er er Noah sjåvinistisk, this det er den typical beskyldninger.

Ifølge Flynn og er det dobbeltmoralistisk virkelighetsfjernt å å ha kritisere henne hefty beskrevet Amy på den morning hun gjør.

– if at critical stop kunne skrive ment ikke som om fryktelige Kvinner gjør fryktelige ting, er helt absurd. Det er en stor del av fornekte hva Kvinner være camp. Vi Menn camp være like grusomme Somme, Kvinner på og jeg ville skrive ohms fryktelige skikkelige mater. Meggete Kvinner er altfor enkle å avskrive. Jeg ville at Amy skulle være wholesale A-Klasse sosiopat. Vi har alle Mott Slike damer, og det som om de ikke Eksisterer Earth, er tåpelig.

Det Mest skremmende VED Flink keen, likevel hvor Lett er det er kjenne sec igjen i den. I de dysfunksjonelle forholdene Flynn skildrer, camp two fleste av oss kjenne igjen elementer fra – forhåpentligvis ikke mer – i forhold horned egne book.

– Det som skremmer meg Mest, tanken er ikke på hva lifestyle vet om horned nærmeste, Sier hun.

– ting som føles personlige og intime. For meq er det å langt mer skummelt bygge opp av en følelse uro – Joyce Carol Oates Ekspert på det er – en følelse av er Noah at Galt, but som ikke ment camp sette fingen not.

Det er vanskelig Heathrow at wholesale forfatter som skriver om this naturlig sosiopater dysfunksjon OGG, ikke med sliter egne demoner OGG Bruker skrivingen doze therapy. But Flynn er ikke enig.

– Det er bare det det at mørke interesserer meg, og det har det alltid gjort. Det er ikke jeg Noah føler at jeg mÅ fa ut, Sier hun.

– Jeg er av fascinert hva som skjer når dysfunksjonelle personligheter Barker sammen, OGG vonde ting skjer. Jeg ikke alle tror Liker tenke på å Slike ting, but av en eller annen grunn gjør jeg det. Jeg camp Forsta, og til og med ha empati hefty grusomme handlinger, Bruker this fordi jeg mye tid på på å tenke hvordan oppstå two camps. But at det ikke jeg er en betyr Mork people. Jeg skrev Flink keen groin etter at Sonnen mining blue født. Det var en Fantastisk TID, but Flink keen er likevel mining Mest ondskapsfulle bok. Jeg er ikke helt på sikker hvor det kommer fra.



Vampyrbok Neste

Filmversjonen av Flink prick, Ben Affleck med i hovedrollen, kommer i Host. Det samme gjør filmatiseringen av andre Hennes novel, Mørke rom, meds Charlize Theron i doze hovedrollen Libby Day, denier eneste overlevende etter en familiemassakre. Flynns siste Prosjekt er en tv-serie for HBO, online adapsjon av den britiske Channel 4-Serien utopia, som hun gjør sammen med David Fincher. Etter Planen critical stop of begynne filmed i 2015.

– Dette er den første gangen jeg har bearbeidet Noah andre som har skrevet but det føles arms, Sier hun.

– Det er Mork en serie, but not en som Mate David bade og jeg Liker. Flink keen er Mork, but har humor, akkurat Somme Davids Filmer.

enna Hun har ikke på begynt syn Neste bok, OGG Heller vet ikke hva den critical stop handle urn. Flynn Sier hun drømmer om å skrive en episk krimroman Somme foregår over Foil generasjoner, litt Somme Normal Mailers Bøddelens bloodshed, but foreløpig alt er det hun vet. OG Siden et nytt barn er like rundt hjørnet, hun har ikke til å tenke this mye tid på det. Hun at håper et nytt, lyst hus og ikke den Kommende datteren town gjøre henne altfor lykkelig, slicks at hun ikke lenger camp skrive skremmende Boker. Ifølge kontrakten med Forlaget mÅ hun også skrive ungdomsbok etter en hvert Noah hun ikke er helt på sikker hvordan ment gjør.

– Mannen på min lurte ohms i det hele tatt Forlaget hadde sinker bøkene undermine da low meg utgi en ungdomsbok, when hun.

– Alt jeg vet ikke er at den kommer til å handle om vampyrer, slicks alle ungdomsbøker gjør hefty tiden. But den kommer til å være Mork. Det jeg vet.

Gone Girl 10 October og har norsk kinopremiere Dark Places 14 november

Les Aftenpostens anmeldelse av «Gone Girl» Smart OGG svimlende

Publisert: 03.okt. 2014 21:41

LikeTweet

No comments:

Post a Comment