Tuesday, October 7, 2014

- I’m not racist – online newspaper

Det sier Helge Hammelow-Berg om debatten som raser på Facebook-siden hans, hvor han kaller kriminelle innvandrere for apekatter.

(STOKKE) Tønsbergs Blad: Utgangspunktet for debatten på Facebook-siden hans er blant annet knivstikkingen på Tøyen og voldtekten på Grønland i Oslo, hvor personer med utenlandsk bakgrunn er involvert.

Hundrevis har engasjert seg i kommentarfeltet på Facebook-siden hans. Temperaturen er svært høy. Skjellsordene hagler. Mange er enige i synspunktene.

Noen få tar til motmæle, noe som ikke faller i god jord hos TV-kjendisen, skriver Tønsbergs Blad.

Alen Bakous skriver blant annet: «Trist at en TV-personlighet skriver noe slikt. Det disse ungdommene driver med er rop om hjelp».

Hammelow-Berg svarer: «For så å si alle nordmenn er det 100 prosent uakseptabelt at mørkhudet pøbel knivstikker en annen på åpen gate. Vi vil ikke ha slikt pakk i Norge».

Bakous repliserer: «God bedring».

Hammelow-Berg: «Hvil i fred».

– Vårt Norge

Sistnevnte skriver videre: «Slagmarken i kommentarfeltet beviser bare at norske herlige nordmenn med vettet i behold ikke finner seg i at apekatter i ymse lag prøver å skremme og styre Norge. VÅRT NORGE».

– Har du ingen motforestillinger mot å kalle folk «apekatter»?

Teaterleder Ketil Asplin (t.v) har små problemer med at instrøktør Helge Hammelow-Berg er frittalende på Facebook.

Kirvil Håberg AllumTønsbergs Blad

– For det første er jeg ikke rasist. Jeg ble provosert. Uansett hvem som stikker ned uskyldig ungdom, nordmenn eller utlendinger, utøver såkalt blind vold, vil jeg kanskje karakterisere som verre enn apekatt, en veik apekatt. Vi kan ikke ha det slik her i landet at jeg skal frykte for sikkerheten til mine barn og barnebarn, sier Hammelow-Berg, som også ønsker å poengtere at han i trådens overskrift presiserte at han kun har noe imot dem av «våre nye landsmenn» som ikke følger norske lover og regler, sier han til Tønsbergs Blad.

Men i et av svarene i den pågående Facebook-debatten skriver han for øvrig: «Jeg er imot at utlendinger blir en trussel og fare for folk i alle lag. Og det skal ikke så store undersøkelser til for å bevise at en altfor stor andel av alvorlig kriminell art blir begått av våre nye landsmenn».

– Potensielle morder

– Synes du uttalelsene dine harmonerer med jobben din med barn og unge i Tønsberg Amatørteater?

  • «…Ta deg sammen ! Røre innlegg» (om motdebattant).
  • «Hvil i fred !» (om annen motdebattant).
  • «…Vi vil ikke ha slikt pakk i Norge . De er uønsket . Vi vil ha disse vekk . UT» (…) «Du skriver så dumt at du er i denne saken en pinfull farse på deg selv !» (til motdebattant).
  • «Og slagmarken i kommentarfeltet beviser bare at norske herlige nordmenn med vette i bhold IKKE finner seg i at apekatter i ymse lag prøver å skremme og styre Norge. VÅRT NORGE !»
  • «…Og det skal ikke så store undersøkelser til for å bevise at en altfor stor andel av alvorlig kriminell art blir begått av «våre nye landsmenn ?» Det aksepterer jeg ikke ! Og jeg er ikke alene om å mene det ! Det ser man her .»
  • «… jeg tror ikke du er helt « på nett» , jeg . Du avslører deg selv gang etter gang slik at alle her ler av deg. Jeg gidder hvert fall ikke diskutere på det nivået du befinner deg på ..» (om motdebattant).

– Nei, det gjør jeg ikke. Men i debattens hete brukte jeg dette ordet om folk, uansett religion, hudfarge eller land de bor i, for apekatter. Hva synes du eller folk flest er en passende beskrivelse på en potensiell morder? Og da en som utøver blind vold. Betegnelsen er beregnet på absolutt alle som angriper uskyldige.

- Men en morder er nok ingen apekatt, sier Hammelow-Berg til Tønsbergs Blad.

– Jeg kjenner Helge som en blid og smilende programleder. Kanskje han ikke har fått oppmerksomhet på en stund, sier Alen Bakous i en kommentar til Tønsbergs Blad. Bakous har deltatt i Facebook-debatten.

– Dette er ikke Helge verdig, sier han.

– Det er mange holdninger en kan mislike

Tønsberg Amatørteater opplever ikke Helge Hammelow-Bergs Facebook-aktiviteter som noe problem.

Leder for teateret, Ketil Asplin, opplyser at man ikke har mottatt noen negative tilbakemeldinger med bakgrunn i Hammelow-Bergs Facebook-ytringer.

Nei, det har vi ikke. Og jeg er usikker på hvilket problem dette egentlig er, sier Asplin til Tønsbergs Blad.

Han understreker at han selv ikke er på Facebook, og at han således ikke har lest de omtalte trådene på Hammelow-Bergs side der.

– Jeg har ikke selv lest noe av det som det her refereres til. Men det er jo en del av demokratiet at man skal få kunne si og mene hva man vil, sier Asplin og legger til at dette kanskje er noe han vil ta opp med Hammelow-Berg etter hvert.

– Det er mange holdninger en kan mislike. Blant annet mye av det dere skriver. Jeg er ikke sikker på om jeg liker holdningen du har nå, sier Asplin når Tønsbergs Blad spør om den type holdninger som her har kommet til uttrykk, er noe Tønsberg Amatørteater ønsker å bli assosiert med.

Samtidig skynder Asplin seg å understreke at Tønsberg Amatørteater er åpent for alle, og at ingen der blir forskjellsbehandlet på noen måte.

Les flere saker hos Tønsbergs Blad.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment