Monday, April 20, 2015

Another dance – Dagsavisen

Kultur

«Can't Stop Playing» med Ane Brun, Dr. Kucho! og Gregor Salto går også helt til topps på lista over de mest populære «dance»-singlene i Storbritannia, foran Kygo, Major Lazer, David Guetta og Avicci.

– Dette er utrolig morsomt for meg. Jeg er jo ei gammel dansedame fra 90-tallet, ler Ane Brun.

– Jeg var veldig mye ute og danset til house og drum'n'bass den gangen. Denne musikken er ikke så fjern for meg, selv om jeg ikke er så mye ute nå lenger. Men jeg har hele tida fått remikser av mine egne låter som har gått bra på dansegulvene, forteller hun.

Blant musikkinteresserte briter har Ane Brun vært godt kjent lenge, men den nye listeplasseringene tar henne ut til et helt nytt publikum. En remiks av hennes ti år gamle «To Let Myself Go», av franske The Avener, har vært sett en millioner ganger og vel så det på YouTube de siste månedene. Den skal også formelt ut på singel i Storbritannia etter hvert.

Aldri møtt

«Can't Stop Playing» oppsto da Ane Brun var på et møte med musikkforlaget sitt, og ble spurt om hun kunne tenke seg å lage tekst og musikk til danselåter.

– Jeg syntes det kunne være fint å prøve. Så fikk jeg en instrumental produksjon som allerede hadde vært en favoritt på dansegulvene. Jeg gjorde min del av innspillingen i oktober, og så gikk den sin gang. Den begynte å bli spilt på YouTube, og i forrige uke kom den ut på singel på Ministry Of Sound.

Foreløpig er det uklart om den nye suksessen medfører opptredener med hennes nye medspillere.

– Jeg vet ikke. Det er ennå ikke et døgn siden dette skjedde. Det er jo rart med en sånn internettinnspilling, med mennesker jeg aldri har møtt, sier Brun.

Nye retninger

Samtidig forteller Ane Brun at hun er ferdig med sitt helt nye album, som kommer til høsten. Den første singelen, «Directions», kom i forrige uke. En annen type dansemusikk, der hun selv danser jazzballett i videoen. Hvis vi snakker om drum'n'bass her, er det mer i betydningen pauker og kontrabass.

Ane Brun forteller at «Directions» ikke er laget på gitar og piano som hun pleier, men med en mobilapp. Mer inspirert av rytmer enn harmonier.

– Jeg synes det er veldig gøy å leke med uttrykkene, og se hva jeg kan gjøre. Jeg føler meg veldig fri, og trygg på det jeg gjør nå, sier hun.

På det kommende albumet har Ane Brun igjen jobbet sammen med produsenten Tobias Fröberg, og medlemmer av gruppa Tonbruket. Mens hun forberedte albumet hørte hun mer på musikken fra sin ungdom: DJ Shadow, trip hop og elektronika, men også platene med Charles Mingus og Duke Ellington som hun vokste opp med.

• Spiller på Sentrum Scene 10. oktober, Stavanger Konserthus 30. oktober og Union i Drammen 31. oktober.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment