Friday, April 15, 2016

Explain you, Carp! – VG

Dere har et holdningsproblem, skriver Monica Csango.

MONICA CSANGO, skribent, regissør og programleder

Jeg står i et fullsatt Rockefeller. Jeg har kanskje blitt invitert med for å høre på den kule rapgruppa Karpe Diem.

Les også: Drapstruet etter bruk av «jøde»

De fremfører første låta og hele salen synger med:

Det er’ke tispe eller pød jeg mener

Eller bikkje eller bøg eller skjøge jeg mener

Eller fitte eller jøde eller kødd jeg mener

<p>Monica Csango.</p>

Monica Csango.

Shamener, en vits er en vits, Ariel Sharon

Og dette er bars, bars, bars, ikke en saklig sjargong

Jeg bestemmer meg for å gå fra konserten fordi bare uker tidligere har dette skjedd:

Jeg er på bussen i Oslo på en vanlig hverdag og aner fred og ingen fare. Jeg skvetter til i det en ung gutt skriker inn i telefonrøret:

Din jævla jøde. Du er en jøde vet du det?

Bakgrunn: Beskyldes for jødehets

Han ropte ikke til meg, men til kameraten sin i telefonen. Kameraten som åpenbart ikke var jøde ble skjelt ut per telefon. Det unggutten ved siden av meg på bussen ikke visste, var at jeg fant situasjonen så ubehagelig at jeg vurderte å gå av bussen. Jeg gjorde ikke det, men gikk av på mitt egentlige stopp med bankende hjerte. Hva er det som har skjedd i Oslo de siste årene. Fordi det var ingen som kommenterte guttens utskjelling på bussen. Bare jeg som ble grepet av et ubehag. Fordi når man hører i det offentlige rom at «jøde» er et skjellsord på samme måte som «bikkje» og «fitte» så tenker jeg at Karpe Diem har et holdningsproblem. For kan man maskere alt bak ytringsfriheten?

I Frankrike så har komikeren Dieudonne gang på gang testet det franske rettsystemet fordi han vil ha rett til å håne jøder fra scener over hele Frankrike. Under dekke å være kunster og komiker.

President Hollande har ved flere anledninger kalt Dieudonne en profesjonell antisemitt. Og franske myndigheter har forsøkt å stoppe showene hans ved flere anledninger. Til nå har han blitt arrestert 38 ganger for hatfremmende prat. Men han fortsetter å teste offentligheten i november 2015 tapte han en sak i den europeiske menneskerettighetskommisjonen hvor han hevdet at sakene mot ham er et brudd på ytringsfriheten.

I skolegårdene i Oslo er det gjort en undersøkelse som vider at de tre mest brukte skjellsordene er HORE, HOMO OG JØDE. Dette er blant yngre. Men det blir ikke bedre av at voksne Karpe Diem står og brøler ut de samme ordene fra konsertscener i hele landet. Da er det dessverre slik at jeg ikke lenger føler meg velkommen på konsert.

I Kulturnytt fredag 15 april sier den kjente norske teaterregissøren Kjersti Horn at det er en tekst som ikke er så lett å tolke. Kanskje er det dette Karpe Diem gjemmer seg bak når de ikke ønsker eller tør å møte undertegnede eller noen andre representanter til debatt? Dessverre er ikke veien lang fra Karpe til Dieudonne.

Dersom denne teksten IKKE er antisemittisk Karpe Diem så synes jeg det er på tide å tre frem i offentligheten og forklare hvordan jøde ble et skjellsord på linje med «fitte» og «bikkje».  Det holder ikke å si at det er Ariel Sharon kritikken er rettet mot og ikke jøder. Fordi hva har jeg med israelsk politikk å gjøre? Jeg er født her. Jeg bor og jobber her. Og Israel er ikke mitt hjemland. Det er Norge. 

Og her trår Karpe feil igjen, fordi det er ikke greit å språklig hundse en jøde for så å gjemme det bak Israel-kritikk. Like lite som det er greit å si at dette er gjort i kunstens navn.

Fordi for meg så er ikke denne teksten uklar i det hele tatt – den taler for seg selv, klokkerent:

Shamener, det er’ke kjønn jeg mener

Det er’ke tispe eller pød jeg mener

Eller bikkje eller bøg eller skjøge jeg mener

Eller fitte eller jøde eller kødd jeg mener

Shamener, en vits er en vits, Ariel Sharon

Og dette er bars, bars, bars, ikke en saklig sjargong.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment