Friday, April 15, 2016

Karpe Diem: – Death threats after having mentioned “Jew” in raptekst – Aftenposten



Det har blåst rundt rapgruppen Karpe Diem denne uken. Tirsdag skrev 21 år gamle Eliana Hercz i et innlegg publisert i Aftenposten at det et knøt seg i magen da hun hørte deres nye låt Attitudeproblem.

Hercz reagerte på at Magdi Ytreeide Abdelmaguid i Karpe Diem nevner betegnelsene «jøde» og «bøg» på lik linje med «bikkje», «fitte» og «kødd».

Karpe Diem svarte i en Facebook-post via sitt PR-byrå Little Big Sister at Attitudeproblem handler om at enkeltord har lett for å overskygge helheten i slike tekster, og at mening lett kan gå tapt på denne måten.

Fredag ettermiddag skriver Magdi på Karpe Diems Facebook-side at han har fått tilsendt drapstrusler.

Overfor VG bekrefter Little Big Sister at Karpe Diem har mottatt drapstrusler i kjølvannet av kontroversen. De vil ikke utdype hvilket omfang det er snakk om.

Her er teksten som Karpe Diem la ut på Facebook fredag:

«I mean dog or bitch or whore, I mean pussy or Jew or dork», skrev Jewish Telegraphic Agency at jeg har sagt, og så spredte feilsitatet seg til hele den jødiske verden.



Ironisk nok er det dette «Attitudeproblem» handler om. Ord tatt ut av kontekst. Fjær som blir høns. Snø som blir sanddyner.

Jeg liker egentlig ikke å forklare tekster og kommentere hver eneste tolkning (bortsett fra når jeg møter deg på ordentlig), men nå har det her tatt litt av.

Linja er enkel: Jeg ramser opp ord som dessverre blir brukt som skjellsord i samfunnet. Også poengterer jeg ordrett at det ikke er det jeg mener.

Jeg mener ikke «kvinne» hvis jeg kritiserer en kvinnelig politiker. Jeg mener ikke «homofil» hvis jeg snakker om en fyr som tilfeldigvis er homofil. Og jeg mener ikke «jøde» når jeg skriver om Ariel Sharon. Jeg mener Ariel Sharon. DET er poenget mitt. Skillet mellom politikk og religion. Skillet mellom religion og person.

Det er derfor det var så viktig for meg å filme musikkvideoen til «Tusen tegninger» i ulike gudshus, men å ha med synagogen og moskeen i samme video var det aller viktigste. Så ungdommen ser at det er lov å hate okkupasjonen samtidig som man elsker jøder.

Kjærlighet til alle (bortsett fra de som sender drapstrusler). Hilsen Magdi»

LikeTweet

No comments:

Post a Comment