Tuesday, March 24, 2015

- I’m only 20 years and must not be politically polished – Nettavisen

Reisetips med annonselenker

Superblogger Sophie Elise har hisset på seg Freia – rett før påske.

STEEM CAFE/OSLO (Nettavisen): Mens forventninger hos mange av oss går til hvite fjell, appelsiner og sjokolade – pågår en frisk debatt om hva påskesjokoladen inneholder.

Den debatten startet blogger Sophie Elise for en uke siden. 

- 200.000 har lest bloggen, mens den er lest av 80.000 på Instagram, sier hun til Nettavisen.

Les også: – Ikke kjøp disse eggene

- Hvordan opplever du din makt som blogger ved å nå ut til så mange?

- Jeg tenker ikke så mye over det, jeg er vant til å nå ut til mange. Men jeg opplever at norske toppbloggere er seriøse og ikke misbruker sin makt, sier hun.

- Skal ikke være politisk polert

Businesskvinnen er lavmælt, men klinkende klar:

- Jeg er bare 20 år – og skal ikke være politisk polert. Det ville vært rart.

Vi møter henne på en sentral café i Oslo, rett etter debatt med Freia og blogger Gunnar Tjomlid, som på mange måter er Sophie Elises motpol.

Du kan lese hans blogg her.

- Tjomlid og jeg …

SVART PÅ GULT: Freias påskeegg inneholder palmeolje. For ordens skyld: Det gjør også Nidars.

Heidi Schei Lilleås

- Tjomlid og jeg har begge oppnådd å få debatt om dette temaet, forteller hun.

- Men jeg er ikke blitt noe mer overbevist av å høre ham. Jeg forstår ikke helt hva han mener, sier hun. 

Les også: Freia: – I verste fall blir det ingen påskeegg

- En dag jeg kjedet meg …

Sophie Elise forteller at hun ble gjort oppmerksom på innholdet i Freia-egget på sin egen blogg.

- Noen kommentatorer gjorde meg oppmerksom på palmeolje – og da satte jeg meg inn i saken, en dag jeg kjedet meg litt. Før spiste jeg også masse påskeegg. Jeg følger retningslinjer fra Regnskogfondet, så langt jeg klarer, sier hun.

Les også: Sophie Elise: Dobbeltmoralsk rosablogger

Endrer produktportefølje

- Hvordan påvirker ditt økte miljøengasjement andre produkter du reklamerer for, som inneholder palmeolje?

- Jeg har tatt en runde med mine samarbeidspartnere. Jeg driver jo en business – samtidig som jeg vil stå inne for deg jeg reklamerer for, sier hun.

- Noen ganger går det inn på meg

- Hvordan påvirker kritikken du får deg som person?

- Det avhenger av dagsformen. Noen ganger går det inn på meg, da blir jeg i dårlig humør. Men jeg har aldri vurdert å gi meg som følge av kritikk.

- Har du tro på at du kan stagge palmeolje-eggene gjennom din blogg?

- Freia-representanten jeg nettopp møtte, sa at de ventet en liten dupp. Hvis jeg får to fra å velge annerledes, er jeg fornøyd. Vi må ha tro på hva den enkelte kan utrette, sier hun.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

LikeTweet

No comments:

Post a Comment