FILM
«Spotlight»
Regi: Tom McCarthy Med: Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber, Stanley Tucci.
Tid: 1 t. 55 min.
Aldersgrense: Tillatt for alle.
Som journalist er jeg alltid litt skeptisk når journalister blir omdannet til filmhelter. Men i en tid hvor mange synes å mene at vi slett ikke trenger standen i det hele tatt, leverer «Spotlight» en god begrunnelse for at vi fortsatt trenger en fri presse.
I Boston Globe får de ny sjefredaktør og journalistene holder pusten i påvente av kuttene som ganske sikkert følger. Men Marty Baron (Liev Schreiber) viser seg å være en mann med et oppdrag: Han vil at redaksjonen skal bruke krefter på å vise hvordan den katolske kirken beskytter prester som forgriper seg seksuelt mot barn.
Spotlight (Søkelys)-redaksjonen) får jobben. De er fire journalister med sans for graving i dokumenter og sammenveving av løse tråder.
Filmen som fikk Oscar som beste film i år bygger på sanne historier. Boston Globe avdekket i 2001 hvordan den katolske kirken hadde utviklet et internt system for å hindre at utallige overgrep mot barn begått av prester eller patere ble offentlig kjent.
Avisen påviste også mange i ulike former for maktposisjoner i det stille hjalp den katolske kirke verden over med å holde voldtekter og andre former for overgrep skjult.
Med den begrunnelse at kirken gjorde så mye godt for så mange …
I «Spotlight» begynner det med en prest. Så dukker et annet navn opp, så et tredje. Et av ofrene har klart å samle en bitte liten gruppe med andre ofre som er villige til å stå fram.
Den samme karen, som selvsagt av journalistene oppleves som litt «skrudd» og altfor intens, har også samlet dokumentasjon. Han har til og med funnet fram til en psykoterapeut som har behandlet prester som har forgrepet seg og blitt sendt til behandling. Og denne psykoterapeuten vil snakke om det som skjer.
Snart går det sjokkerende omfanget av misbruket og dekkoperasjonene opp for «Spotlight-redaksjonen». Som møter mennesker med ødelagte liv, kirkemaktens løpe-gutter som forsøker å true dem til taushet og holdninger de ikke trodde eksisterte.
Så handler ikke dette bare om moral for den katolske kirke, men også om ufattelige summer som kan kreves i erstatning dersom lovverkets korte foreldelsesfrist og lave erstatningssummer overfor barna det gjelder, endres. Dessuten setter de mange overgrepene kravet om sølibat i et meget ubehagelig søkelys.
Billedmessig er «Spotlight» en ganske kjedelig film. Det blir mye pulter overlesset med papir og mange telefonsam-taler. Etter hvert begynner journalistene å møte ofre og prester ansikt til ansikt. Da øker dramatikken vesentlig.
Gode gamle Michael Keaton (Robby) gjør en strålende jobb, det samme gjør Mark Ruffalo (Mike) som litt villstyrig journalist med kort lunte. Rachel McAdams (Sacha) er eneste kvinne i teamet og sliter med å såre sin troende bestemor med sannheten. Filmen viser klart hvilket enormt arbeid som ligger bak slike avsløringer og hvilke motkrefter som er i spill.
Er så filmen en verdig Oscar-vinner?
Mnjaa. Ikke er den original, ei heller særlig spennende bygd opp. Et pluss for at en blir sittende og lure på hvem som en gang sviktet i The Globe. At slike overgrep pågår – og det i stor skala – er heller ikke lenger noen stor nyhet. Så er det filmen om det journalistiske arbeidet som fikk Oscar eller er det budskapet filmen viderebringer?
Kanskje er det motet The Globe viste og de eventuelle endringene avsløringene (som ble massive og verdensomspennende) førte til i den katolske kirken mer enn det filmfaglige arbeidet som er blitt priset?
For filmen framstår ikke som mye mer enn veldig godt håndverk. Verdt en femmer, ja, men ikke stående ovasjoner (eller en Oscar).
Men «Spotlight» er en fin påminnelse om at også lokaljournalistikk handler om pågangsmot og vilje til å snu steiner for så å orke synet av det som befinner seg under dem. Og så gjøre journalistikk ut av det. Det er derfor du finner lite av slike dokumenterte hysj-hysj-avsløringer på Facebook …
No comments:
Post a Comment