Wednesday, May 27, 2015

Opera Director must see the difference between culture and business and be more … – Dagsavisen

Kultur

Annonse

Cxense Display

– Det er veldig uheldig at operadirektøren ikke uttaler seg om hvorfor operasjef Per Boye Hansen må forlate jobben. Operaen er finansiert av skattepenger, og folk har en forventning om å få vite hva som skjer der, sier førsteamanuensis i kultur og ledelse, Donatella de Paoli, ved Handelshøyskolen BI. Hun reagerer sterkt på at operasjef Per Boye Hansen mot sin vilje må forlate jobben når åremålet hans går ut i 2017. Fredag sendte Den Norske Opera & Ballett ut en pressemelding der det framgikk at operasjef Per Boye Hansen ikke vil fortsette i nytt åremål som kunstnerisk ansvarlig for Operaen. Senere på dagen fikk Dagsavisen svar fra Hansen som bekreftet at dette var mot hans vilje, og at begrunnelsen han hadde fått var at det var «basert på en helhetsvurdering».

Næringslivet

Siden fredag har ikke administrerende direktør ved Operaen, Nils Are Karstad Lysø, ønsket å kommentere ytterligere til pressen. Han ønsket heller ikke i går å gi noen kommentar.

Donatella de Paoli påpeker at Per Boye Hansen har hatt stor suksess ved Operaen.

– Jeg tenker at det her må foreligge motsetninger mellom direktøren og operasjefen. Operaen er i en krisesituasjon på grunn av det pensjonsutgiftene gjør med økonomien. Kanskje har operasjefen og direktøren forskjellige syn på hvordan det bør håndteres, sier hun.

Nils Are Karstad Lysø har bakgrunn blant annet som direktør for klesmerket Moods of Norway, men har ingen erfaring som leder innen kunsten. Det er uheldig, mener de Paoli.

– Det er ikke enkelt når ledere fra næringslivet skal gå inn i kulturinstitusjoner. Det gikk bra ved Oslo Nye Teater, men det kan også skjære seg, da det er en helt annen kultur. I næringslivet har administrerende direktør full makt. Det virker som om det er tilfellet også i Operaen, noe som er ganske spesielt sammenlignet med hvordan det er i kulturinstitusjoner andre steder, der kunstnerisk leder på organisasjonskartet er plassert over direktør, og der det praktiseres delt ledelse, med direktør og kunstnerisk leder som spiller på lag, sier hun.

Ydmykhet

De Paoli underviser elever ved BI i kulturledelse, og hun understreker overfor dem at samarbeidet med kunstneriske ledere er helt spesielt.

– Kommer du fra næringslivet så er kanskje ikke kunstneriske ledere så lette å svelge. Selvtilliten på at det kunstneriske skal være det tyngst veiende er ofte på topp, og som adm. dir. må du regne med å være annenfiolin. Sånn tror jeg også det må være. For dersom den økonomiske styringen skal gå på bekostning av kunsten, kan det kvele kreativiteten. Det er annerledes å lede en kulturinstitusjon enn en bedrift. Det krever en større ydmykhet, sier hun.

Avviser budsjettkrangel

Dagens Næringsliv hevder å forstå det slik at Hansen og Lysø ikke er blitt enige om ressursbruken og budsjettnivået for Operaen. NRKs kulturkommentator Agnes Moxnes, viste i Kulturnytt tirsdag til at Hansen også er kjent for et sterkt temperament.

Overfor Dagsavisen avviser Hansen at det er budsjettdiskusjonen som har vært del av konflikten med Lysø.

– Jeg kan avvise at jeg i denne sammenheng har stilt noen som helst krav om økte ressurser, verken på egne eller på operakompaniets vegne, sier han.

Kutt neste år

Dersom det ikke blir noen endring i Operapensjonsloven, og Operaen ikke blir enig med fagforeningene om ny pensjonsordning, vil Norges største kulturinstitusjon måtte kutte i antall forestillinger neste år. 25 millioner kroner må tas av budsjettet, som i all hovedsak er penger til produksjon, og operadirektøren har anslått en reduksjon fra 450 årlige forestillinger til 280.

Donatella de Paoli mener operadirektøren bør jobbe hardere for å nå ut til den politiske ledelsen.

– Operaen bør appellere mer til det offentlige. I næringslivet er man vant med å rydde opp selv og kutte slik at man får de resultatene man skal ha. Men dette er en ekstraordinær sak, der det kreves kulturpolitiske beslutninger, sier hun.

Kulturminister Thorhild Widvey (H) har gjentatte ganger avvist å kommentere den pressede økonomien ved Operaen.

– Skandaløst med kutt

Per Boye Hansen ser med bekymring på den økonomiske situasjonen ved Operaen.

– Situasjonen er bekymringsfull. Men det ville være skandaløst hvis Norge nå innsnevrer i stedet for å utvide rammebetingelsene for opera og ballett. Jeg håper at politikerne vil ta til fornuft og se det enorme potensialet som ligger i å fylle vårt fantastiske operahus med kunst på høyeste internasjonale nivå. På vårt beste er vi der allerede. Vi tiltrekker oss allerede mange tilreisende og Operaen har gjort at Norge beveger seg mot også å bli oppfattet som en kulturnasjon. Anerkjennelsen ute er sterkt voksende. Skulle politikerne forspille denne muligheten, vil det kunne få katastrofale følger. Ikke først og fremst for oss som jobber der, men for hele Kultur-Norge, sier Per Boye Hansen.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment