Sunday, May 17, 2015

Joachim Trier roses after the premiere in Cannes – Aftenposten

Mandag er det verdenspremière på Joacim Triers engelskspråklige debutfilm «Louder than bombs» i hovedkonkurransen på filmfestivalen i Cannes. Søndag var det duket for pressevisning av filmen.

Og lovordene haglet. Flere av filmanmelderne Aftenposten traff i foajeen på Festivalpalasset søndag mener den norske filmen fort kan stikke av med en pris i den gjeve konkurransen om Gullpalmen.

Her er reaksjonene fra noen av dem vi snakket med:

Gunnar Rehlin, TT, Sverige:

-Det var en bra film, den har en vakker melankolsk tone og engasjerende bra skuespill.  Han har gjort en bra transformasjon fra det å lage film i Norge til å gjøre det i USA. De norske filmene engasjerer nok enda mer, men dette var mer enn godkjent, en velgjort arthouse film.

-Hvordan tolker du den noe avmålte applausen etter filmen?

-De jeg har snakket med var veldig positive. Det var ikke buing som under Gus Van Sants The sea of trees, men heller ikke overdreven applaus. Jeg er overbevist om at Joachim Trier kommer til å våkne til en rekke positive anmeldelser.

Peter Howell, The Toronto Star:, Canada:

-Jeg ble veldig grepet av den, og jeg vil gjerne se den igjen. Det var en mektig film, som det nok tar litt tid å fordøye. Elementer av den minner meg om Wes Anderson, og manuset er svært godt skrevet. Likevel er jeg noe usikker på hvordan de ulike bitene egentlig kommer sammen, sier han.

Howell mener Trier er en veldig interessant filmskaper.

-Det er ingen grunn til å henge seg opp i applauser og buing her i Cannes. Det er alltid et visst antall drittsekker på en slik pressevisning, og jeg kjøper ikke det de holder på med. Buingen av Gus Van Sants film ble laget av bare noen få mennesker. Det var jo til og med buing etter Terrence Maliks film, The tree of life, som endte opp med Gullpalmen.

Trier kan bli historisk  

-Hvilke sjanser har filmen i hovedkonkurransen?

-De to guttene spilte veldig bra, og jeg kan fort se for meg at Jesse Eisenberg eller Kevin Druid kan ende opp med en skuespillerpris. Men jeg tror ikke filmen har materiale i seg til å vinne Gullpalmen.

Karen Badt, Huffington Post, USA:

 

- Filmen grep meg veldig. Den var interessant med sitt konsept av psykologi. Personene ble mye definert via sine fantasier og drømmer. Den yngste gutten bærer på mange måter hele familiens skjebne på sine unge skuldre.  Alt dette henger sammen med fødselsscenen som er helt i starten av filmen. Jeg har ikke sett noen av Joachim Triers tidligere filmer, men likte måten den bevarte spenningen om hvor den egentlige ville helt frem til slutten.

Rodrigo Fonseca, TV Globo, Brasil:

 

- Jeg likte ikke noen av de to forrige filmene til Joachim Trier, men for meg er Louder than bombs hovedkonkurransens største overraskelse til nå. Dette var rett og slett enestående, en velskrevet film, sier Fonseca, som mener måten Trier blander stoff om krig, fotografi og familierelasjoner er rørende. 

- Manuset er svært kompetent satt sammen, og alle bitene i dette komplekse puslespillet faller på plass. Jeg tror fort at denne filmen kan få en manuspris. Skuespillerne er også virkelig gode. Jeg likte spillet til Gabriel Byrne og guttene.

Christian Monggaard, Information, Danmark:

 

- Jeg er meget begeistret for den. Det var en flott film. Det er originale grep med et tema som er behandlet i så mange filmer, en familie som skal komme seg over et tap og alle skjelettene som ramler ut av skapene. Jeg liker måten man får fortalt de samme begivenhetene fra vidt forskjellige perspektiver fra de ulike familiemedlemmene, sier dansken.

Han mener filmen er veldig litterær i sin oppbygging.

Hvorfor er Cannes viktig?  

- Det er en fantastisk stemning i filmen som minner veldig om Ang Lee's The Eye Storm. Det er flott spill, og bra fotografi og klippen er utmerket gjennomført, selvfølgelig av en danske. Det er imponerende å tenke på hvor mange vanvittige tankeplan som eksisterer i filmen, og at man har fått klippet dette sammen slik at det gir mening. Trier og hans gjeng tør virkelig å tro på at publikum forstår det de ser, at de ikke er dumme. Her er det ikke mange forklaringer underveis.

- Hvilken sjanse har denne filmen i konkurransen?

- Den har gode sjanser til å få en eller annen pris her, for den var virkelig god.

Jan Schulz-Ojala, Der Tagesspiegel, Tyskland:

 

- Jeg er en stor beundrer av Joachim Trier og likte begge hans forrige filmer. Jeg ser visse paralleller fra Reprise og Oslo, 31. august i denne, i måten historiefortellingen og de psykologiske aspektene er konstruert. Likevel er denne filmen annerledes, fordi den fokuserer på andre generasjoner enn de to forrige. Jeg er overbevist om hans store talent. Han mister ikke noe av sin styrke eller sensibilitet selv om han har flyttet filmuniverset fra Oslo til USA eller endret dialogens språk til engelsk.

Han mener Louder than bombs er fortalt på en helt annen og mye mer komplisert måte enn andre filmer under filmfestivalen i Cannes.

- Den er stille og består av mange lag. Den får meg til å tenke på mitt eget liv og mine egne erfaringer. Den etterlater mye tolkningsrom, og det liker jeg. Det er nøyaktig samme tanker jeg satt igjen med etter hans to forrige filmer.

- Men det virket som at applausen på den første pressevisningen i kveld var noe reservert?

For første gang på 36 år er Norge med i det aller gjeveste selskapet  

- Jeg legger ikke mye vekt på applauser etter pressevisninger og på festivaler. Sånt er ofte utledet av veldig spontane situasjoner, men det forklarer lite om kvaliteten på filmene. Det at folk blir sittende stille kan svært ofte være et tegn på at filmskaperne har levert en tung film folk trenger litt tid på å fordøye.

- Hvilke sjanser har filmen i konkurransen?

- Hvorfor ikke. Dette er ikke en total film for juryformennene, Coen-brødrene, men jeg tror oppriktig at de de er interessert i denne typen filmskaping. Det er veldig godt gjennomført. Jeg tror absolutt at den greske filmen The Lobster, som vi har sett tidligere under festivalen, kan være en sterk konkurrent . Men jeg tror juryen vil ha svært mye å diskutere om denne filmen.

Publisert:

LikeTweet

No comments:

Post a Comment