Monday, May 25, 2015

- I created a monster – Dagbladet.no

(Dagbladet): Den legendariske duoen Simon & Garfunkel nøt en eventyrlig suksess. I 1970 ga de ut det som en periode var tidenes mest solgte album, «Bridge Over Troubled Water», men kort tid etter ble det klart at Simon ikke ville fortsette samarbeidet.

Nå forteller Art Garfunkel (73) åpent om hvordan han opplevde bruddet.

- Det var veldig merkelig, og ikke noe jeg hadde gjort selv. Jeg vil være åpen om dette. Ikke for å angripe Paul Simon, men det virker perverst å ikke nyte suksessen og forlate det hele. Sprøtt, sier Garfunkel i et ferskt intervju med The Telegraph.

Senere i intervjuet kommer han tilbake til hva han tenkte om bruddet:

- Hvordan kan du bare si farvel til dette lykksalige stedet på toppen av verden, Paul? Hva er det du driver med, din idiot? Hvordan kunne du gi slipp på det, din dust?

- Skapte et monster

Duoen har likevel klart å samarbeide om gjenforeningskonserter og -turneéer ved flere anledninger. I 1981 holdt de gratiskonsert for mer enn 500 000 oppmøtte i New Yorks Central Park, og i 2006 besøkte de Norge og Oslo Spektrum.

Simon og Garfunkel var venner helt fra barnsben av, og gikk på skole sammen i New York.

Garfunkel hevder at han syntes synd på Simon, som var en kortvokst ungdom. Han mener Simon lider av komplekser for høyden sin, og at vennskapet og støtten han ga Simon gikk til hodet på vennen.

- Den kompenserende gesten har skapt et monster, sier Garfunkel i dag.

Sammenligner med Beatles

Etter bruddet fikk Paul Simon etterhvert en meget vellykket karriere som soloartist. Art Garfunkel har også gitt ut musikk uten å få like mye oppmerksomhet, men har også drevet med mye annet.

Han har blant annet tatt gåturer tvers over Europa og USA, gitt ut poesi og jobbet som mattelærer.

I intervjuet med Telegraph deler Garfunkel også en anekdote om en samtale med George Harrison, nok en gang relatert til forholdet til Paul Simon:

- George kom en gang bort til meg på en fest og sa: «Min Paul (McCartney, journ. anm.) er for meg som din er for deg.» Han mente at de hadde samme psykologiske virkning på oss. Paul-ene satte oss på sidelinjen. Jeg tror George følte seg undertrykt av Paul, og jeg tror han så det samme hos meg og min Paul. Dette er sannheten: McCartney var en storslagen musiker som ga gruppa energi, men han stakk også av med mye av æren, sier Garfunkel.

73-åringen er for tiden opptatt med verdensturné, og spiller blant annet i Royal Albert Hall i London i september.

‘; }); $ ( ‘#related-’+woId+’ div.related_items’).html(items); //saveElementAjax(Ext.get(woId)); }; $ (document).ready( function() { //if ($ (‘#doc’).find(‘.related-container’).size() == 0) $ .ajaxSetup({ cache: false }); $ .getJSON( ‘http://www.kjendis.no/2.0/lib/relatedarticles.functions.php5?jsoncallback=?’, { limit : 4, tags : ‘kultur’, id : 123, articleId: 39343628 }, fetchRelatedArticles ); });

LikeTweet

No comments:

Post a Comment