Sunday, September 27, 2015

Big brother Bo best of celebrities in Stoltzekleiven Up – Aftenposten



Det var duket for en skikkelig prestisjeduell mellom brødrene Tarjei og Johannes Thingnes Bø og Sjur Røthe i det bergenske tradisjonsløpet Stoltzekleiven Opp lørdag. De tre som konkurrerer i skiskyting (Bø) og langrenn (Røthe) til vanlig, hadde booket inn Stoltzekleiven Opp som et viktig løp midt i det som er en hard opptreningsperiode foran vinteren.

Stoltzekongen sprengte drømmegrensen 

Røthe kom først i mål av de tre på 9.17, og måtte vente i spenning da brødrene Bø kom i mål like etter.

- Si det er bak! Nei … Det var nedtur. Det var surt å tape. Men han hadde mine tider å gå på …, sa Røthe da han hørte Tarjei Bøs tid bli lest opp.

Tarjei Bø slo Røthe med åtte sekunder og kom inn på 9.09. Lillebror Johannes Thingnes Bø, derimot, kom sist av skigjengen med 9.38.

- Det var artig å vinne. Jeg visste at det ikke var vits i å prøve å slå de beste, så da måtte jeg prøve å bli best av skiguttene. Det var bra Johannes og Sjur stilte på start, da fikk jeg giret meg opp skikkelig, sier Tarjei Bø etter å ha fullført den knappe kilometeren opp Stoltzen i Bergen.

- Det var det viktig å slå Johannes, men det hjelper ikke når jeg ikke slår Tarjei. De kjørte to mot en. Dette var en viktig intern kamp mellom langrenn og skiskyting, sier Røthe med et smil.

VIDEO: Stoltzekongen sprengte drømmegrensen



- Måtte ha slanket meg

Johannes Thingnes Bø debuterte i Stoltzen, og var overrasket over hvor hardt løpet er. 34,5 prosent gjennomsnittlig stigning i 910 meter er litt av en belastning på kroppen.

– De flatene folk snakker om, de så jeg ikke. Og å jogge opp, var ikke snakk om, jeg måtte gå i alle fall en tredel av tiden, sier Johannes Thingnes Bø.

En tid på 9.38 var rundt det skiskytteren forventet. At broder Tarjei slo ham med nesten et halvt minutt, er han ikke overrasket over.

- Tarjei hadde blitt kjempegod om han hadde satset på motbakkeløp. Han er lettere i kroppen enn meg.

- Hvor god kunne du blitt i dette?

- Kapasiteten er inne. Og jeg har bra høyde. Men jeg måtte slanket meg noen kilo, og trent mer i fjellet for å kunne hevde meg.

Bøyer seg for Ludvigsen

Stupbratt motbakkeløp er langt unna det å drive med skiskyting og langrenn, selv om begge deler er kondisjonsidrett. Både brødrene Bø og Røthe var mektig imponert over Thorbjørn Ludvigsens rekordløp på 7.58.

- Det er en annen idrett. Han leker med åtte-grensen, mens vi prøvde desperat å komme under ni, sier Tarjei Bø.

- Det Ludvigsen gjør er stor idrett. De som vil prøve å slå ham, kan prøve, uansett hvem de er i Norge, sier Røthe som har 8.58 som pers i Stoltzen.

Mellom 5000 og 6000 deltar i Stoltzekleiven opp, og lørdag var løpet en skikkelig folkefest med sol da eliteklassen gikk i mål.

- Det er et utrolig flott og imponerende arrangement. Det er som et godt gammelt langrenn alene i skogen, der du går kun mot deg selv og steintrappene. Og så er det et kult arrangement Bergen har fått til. Hele Bergen løper i Stoltzen, og vet hva det er, sier Røthe.

Brann-Haugen i superform

Tidligere Brann-spiller Helge Haugen var også å se i Stoltzekleiven lørdag. Midtbanebautaen stilte i seedet klasse, og hadde lovet å komme under 11 minutter for å få lov til det. Det klarte han med glans på 10.20.

- Persen min er 9.53, men det er 14–15 år siden.

Haugen arbeider nå som fysioterapeut i Sogndal Fotball, og bor der sammen med familien. Haugen var kjent som en fotballspiller med stor løpskapasitet, og får nå dyrket kondisdelen av seg.

- Jeg liker å trene, så jeg trener løping, sykling og andre ting jeg ikke fikk gjort da jeg var spiller, sier Haugen.

- Har du bedre kondis nå enn da du spilte fotball?

- Nja. Ikke fotballkondisen, men løpemessig er jeg nok litt bedre.

Herreklassen:

1. Thorbjørn Ludvigsen, Bergen løpeklubb, 7.58

2. Stian Angermund-Vik, Varegg, 8.14

3. Gustav Iden, Proaktiv, 8.25

Kvinneklassen:

1. Eli Anne Dvergsdal, Gular, 9.53

2. Anita Iversen Lilleskare, Bergen løpeklubb, 10.57

3. Miri Thrane, Ødum, OK Øst Birkerød, 11.07

Publisert:

LikeTweet

No comments:

Post a Comment