Ikke siden 2010 har flere sett den norske finalen i Melodi Grand Prix.
Da ble finalen sett av 1.382.000 seere. Siden den gang har tallene for den norske finalen vært varierende, men aldri så høye som nå på lørdag. Da Agnete Johnsen gikk til topps sist lørdag med låten «Icebreaker», spratt seertallene opp i 1,3 millioner seere.
At MGP samler folket viser også markedsandelen. Av samtlige som satt foran en TV-skjerm klokken 21.00 sist lørdag, valgte over 71 prosent å se konkurransen fra Oslo Spektrum.
2003: 1.394.000
2004: 1.228.000
2005: 1.352.000
2006: 1.264.000
2007: 986.000
2008: 1.129.000
2009: 1.524.000
2010: 1.382.000
2011: 1.304.000
2012: 1.223.000
2013. 980.000
2014: 761.000
2015: 1.257.000
2016: 1.313.000
Årets finale hadde 56.000 flere seere enn i fjor.
- Dette ble den folkefesten vi håpet det skulle bli. I forkant har det vært noen kritiske røster som mente at interesser har dabbet av. Dette motbeviser vel det. Dette var uten tvil musikkens nasjonaldag, sier
Stig Karlsen, prosjektleder i Melodi Grand Prix i NRK.
Morten Thomassen, leder av den norske MGP-klubben mener NRK og ikke minst musikksjef Jan Fredrik Karlsen har klart å skape en forventing hos TV-seerne.
- Jan Fredrik Karlsen er veldig flink til å prate opp ting, og han har også en tendens til å holde det han lover. Så da har folk trodd på at dette kom til å bli gøy. Samtidig har NRK kjørte noen oppvarmingsprogrammer, slik at seerne har vært oppmerksomme på at det var MGP, sier Thomassen.
Han tror også at mangelen av delfinaler gjør at seerne ikke rekker å bli lei av MGP før den store finalen.
- Ettersom det nå bare er én sending, så rekker ikke folk å bli lei. Når du ikke vet hva som kommer av låter, må du nesten se programmet for å se hva som kommer. Dessuten har Norge lange seertradisjoner med å se på MGP, sier Thomassen.
No comments:
Post a Comment