Monday, February 29, 2016

MGP people gathered on Saturday – Aftenposten



Ikke siden 2010 har flere sett den norske finalen i Melodi Grand Prix.

Da ble finalen sett av 1.382.000 seere. Siden den gang har tallene for den norske finalen vært varierende, men aldri så høye som nå på lørdag. Da Agnete Johnsen gikk til topps sist lørdag med låten «Icebreaker»,  spratt seertallene opp i 1,3 millioner seere.

At MGP samler folket viser også markedsandelen. Av samtlige som satt foran en TV-skjerm klokken 21.00 sist lørdag, valgte over 71 prosent å se konkurransen fra Oslo Spektrum.

2003: 1.394.000

2004: 1.228.000

2005: 1.352.000

2006: 1.264.000

2007: 986.000

2008: 1.129.000

2009: 1.524.000

2010: 1.382.000

2011: 1.304.000

2012: 1.223.000

2013. 980.000

2014: 761.000

2015: 1.257.000

2016: 1.313.000

Årets finale hadde 56.000 flere seere enn i fjor.

- Dette ble den folkefesten vi håpet det skulle bli. I forkant har det vært noen kritiske røster som mente at interesser har dabbet av. Dette motbeviser vel det. Dette var uten tvil musikkens nasjonaldag, sier

Stig Karlsen, prosjektleder i Melodi Grand Prix i NRK.

Morten Thomassen, leder av den norske MGP-klubben mener NRK og ikke minst musikksjef Jan Fredrik Karlsen har klart å skape en forventing hos TV-seerne.

- Jan Fredrik Karlsen er veldig flink til å prate opp ting, og han har også en tendens til å holde det han lover. Så da har folk trodd på at dette kom til å bli gøy. Samtidig har NRK kjørte noen oppvarmingsprogrammer, slik at seerne har vært oppmerksomme på at det var MGP, sier Thomassen.

Han tror også at mangelen av delfinaler gjør at seerne ikke rekker å bli lei av MGP før den store finalen.

- Ettersom det nå bare er én sending, så rekker ikke folk å bli lei. Når du ikke vet hva som kommer av låter, må du nesten se programmet for å se hva som kommer. Dessuten har Norge lange seertradisjoner med å se på MGP, sier Thomassen.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment