Tuesday, December 15, 2015

Such is the new Star Wars stars – Dagbladet.no

LONDON (Dagbladet): Traileren til «The Force Awakens» har allerede avslørt at vi får møte igjen gamle, kjære karakterer i Star Wars Episode VII.

Vi vet at filmen tar oss med 30 år fram i tid etter Return of the Jedi (1983) – og vi får gjensyn med både Han Solo, Chewbacca, prinsesse Leia og Luke Skywalker. Men vi blir også introdusert til noen nye personligheter, og diskusjonen rundt hvem disse er, og hvorvidt de hører til den gode eller onde siden, har kokt over på sosiale medier.

Skuespillerne bak de nye figurene; Rey, Finn og Kaptein Phasma, letter litt på sløret når Dagbladet møter dem i London.

Måtte lære å sloss

Britiske Daisy Ridley (23) er skuespilleren bak karakteren Rey; en klunser fra ørken-planeten Jakku.

- Jeg kan vel avsløre at når vi treffer henne er hun alene, uten noe familie eller noen rundt seg, sier Ridley.

- Deretter møter hun Finn, og de to begynner på en eventyrlig reise sammen.

Hun forteller at hun er blitt spurt flere ganger om man kan sammenlikne henne med Padme eller Leia.

- Svaret er nei, fordi begge disse er født inn i et privilegium. Det er ikke Rey. De to har også hatt et liv før filmen begynner, men The Force Awakens er begynnelsen på Reys historie.  

- Hvordan var de fysiske forberedelsene for deg?

- Å komme i god form var faktisk en helt ny greie for meg. Jeg har aldri trent på den måten før. Jeg måtte være fysisk sterk — og jeg måtte lære å sloss.

Redd for å avsløre for mye

Under den store rustningen til Kaptein Phasma møter vi Gwendoline Christie (37), som mange kanskje kjenner igjen fra «Game of Thrones», der hun spiller Brienne of Tarth.

- Jeg tror det allerede er blitt avslørt at Adam Driver, Domhnall Gleeson og jeg er del av den mørke siden.

Hun blir stille, prøver å sluke tilbake ordene igjen, i redsel for å avsløre for mye.

- Men de er alle bare mennesker, og det er aldri noen som er 100 prosent gode eller onde. Men hva kan jeg si. Kaptein Phasma er kapteinen til stormtrooperne, og hun har en blaster. Det er så mye jeg kan si, sier hun hemmelighetsfullt.

- Hvordan var den første dagen i kostymet?

- Det var en veldig interessant opplevelse. Men jeg må understreke at en av grunnene til at jeg liker henne er ikke bare fordi hun er den første kvinnelige skurken i Star Wars, men jeg tror det er uvanlig at en kvinnelig karakter blir fremstilt slike hun blir, sier hun og fortsetter:

- Ingenting er knyttet til utseende hennes. Det er fokus på handlingene hennes, og det er disse som skaper en reaksjon hos oss. Det er det som gjør henne så spesiell.

- Det har vært en del kritiske stemmer rundt kostymet hennes på nettet. Har du lest dem?

- Nei. Jeg leser så lite på nettet jeg kan. Jeg gikk på en klassisk dramaskole her i London, så ideen om å lese hva folk syns om meg er i stikk motsetning til den opplæringen jeg fikk, og jeg tror ikke det er noe sunt å lese de tingene.  

Tung lyssabel

Britiske John Boyega (23) spiller rollefiguren Finn. Regissør JJ Abrams uttalte nylig at han bevisst har utelatt etternavnet til Finn slik at det ikke skal avsløres hvem foreldrene hans er.

- Finn er på et interessant sted i livet når vi møter ham, sier Boyega.
 
- Jeg kan avsløre så mye som at han både er morsom og karismatisk, og først får vi se ham i en stormtrooper-drakt. Deretter har han på seg en brun jakke i det neste klippet vi ser i traileren. Så det er en slags konflikt der, men vi får etter hvert vite hvordan han passer inn i universet.

- Hvordan forberedte du deg fysisk?

- Det er tungt å svinge på lyssabelen, så jeg måtte trene mye med vekter. Til slutt ble den en forlengelse av meg selv. Den er blå, og skinner veldig. Bare det å holde i den var utrolig. Og, ja alle spør om jeg fikk beholde den, sier han og ler.

- Men det fikk jeg ikke.

- Hva slags forhold fikk du til stormtrooper-kostymet?

- Du kan si at jeg fikk et komplisert forhold til det. Han ler høyt.

- Det var spesielt interessant å ha det på seg i ørkenen i Abu Dhabi, der vi startet innspillingen. Det var øyeblikk der jeg druknet i mine egne kroppssafter, og det fikk meg til å tenke tilbake til Anthony Daniels og C-3PO; at han måtte ha på seg den bekledningen i alle seks filmene. Så jeg kan ikke klage, sier han og fortsetter:

- Men det er viktig å holde seg hydrert, drikke elektrolytter og spise C-vitaminer. Det viktigste for meg var at det skulle se ut som det var superlett å bevege seg i den, som om jeg gikk rundt i shorts og T-skjorte, sier han og ler. – Og det tror jeg at jeg fikk til.        

‘; }); $ ( ‘#related-’+woId+’ div.related_items’).html(items); //saveElementAjax(Ext.get(woId)); }; $ (document).ready( function() { //if ($ (‘#doc’).find(‘.related-container’).size() == 0) $ .ajaxSetup({ cache: false }); $ .getJSON( ‘http://www.kjendis.no/2.0/lib/relatedarticles.functions.php5?jsoncallback=?’, { limit : 4, tags : ‘kultur’, id : 123, articleId: 42384246 }, fetchRelatedArticles ); });

LikeTweet

No comments:

Post a Comment