Wednesday, January 6, 2016

Susanne Sundfør is primarily for Artist | Robert Hoftun Gjestad – Aftenposten



Ingen kan være i tvil om at popartist Susanne Sundfør er kompromissløs. Musikalsk og kunstnerisk, så klart, men også på andre måter. Blant annet mot Spellemannprisen, der hun og Ane Brun nærmest på egen hånd sørget for at de kjønnsdelte prisene «kvinnelig» og «mannlig» artist ble fjernet for tre år siden.

Sundfør har kalt kjønnsskillet for «antikvarisk», i 2010 trakk hun sin nominasjon til «kvinnelig» artist, og de fleste husker vel hennes irriterte takketale i 2008, da de harselerende prisutdelerne Thomas Felberg og Henning Kvitnes fikk passet påskrevet: «Jeg er først og fremst artist, ikke først og fremst kvinne».

Kygo er eneste utfordrer

Lørdag 30. januar er sjansen svært stor for at Susanne Sundfør får entre scenen i Oslo Spektrum, og i beste sendetid på NRK1, og motta den norske musikkbransjens høyeste utmerkelse Årets Spellemann. Hun kan også få fire andre priser samme kveld, og i så fall bli historisk. Ingen har tidligere fått flere enn fire i samme år.

Alt høyst fortjent, så klart, etter et år der Sundfør har gitt ut det jeg mener er hennes beste album Ten love songs, og turnert både hjemme og ute med et knallsterkt liveshow. «Et lite stykke musikkhistorie», var oppsummeringen i Aftenposten etter fjorårets konsert under Øyafestivalen.

Eneste seriøse utfordrer til hederen Årets Spellemann er strengt tatt bergenser Kyrre Gørvell-Dahll, alias Kygo, som har fått sitt internasjonale gjennombrudd i fjor. Men selv over én milliard spillinger på Spotify bør ikke være nok til å snappe grammofonstatuetten fra Sundfør, og Kygo får hylles med pris for «nykommer» og «årets låt» for monsterhiten «Firestone».

Skift til Årets artist

Men hva med Årets Spellemann til Susanne Sundfør? Blir det henne, er hun kun den fjerde kvinnen som blir hedret slik på 33 forsøk. En skjevhet som har sett mer og mer merkelig ut for hvert år siden Silje Nergaard fikk den sist i 2003.

Men i overgangen mellom 2015 og 2016 er det likevel noe som skurrer. Ikke med Sundfør, men med navnet på prisen. For er ikke begrepet «spellemann» i denne sammenhengen like antikvarisk som kjønnsdelingen «kvinnelig» og «mannlig» i sin tid var?

Jeg vet ikke hva Sundfør selv føler her, men det er mulig å se for seg at hun ikke ville være mer bekvem med å bli kåret til årets «spellekvinne» heller. Og årets «spelleperson» klinger mildt sagt umusikalsk.

I stedet kan man kanskje hente frem Susanne Sundførs takketale fra utdelingen tilbake i 2008, der hun klart og tydelig fortalte hva dette handler om. I dagens musikkverden er folk låtskrivere, sangere, musikere, produsenter og mer til.

Den beste sekkebetegnelsen og begrepet for å dekke alt dette, vil være å hedre Årets artist.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment