Lørdag er det urpremière på årets største teatersatsing her i landet. Den nye Liv Ullmann-forestillingen er basert på Ingmar Bergmans dagbøker og brev, samt morens hemmelige dagbok.
Nationaltheatrets hovedscene, onsdag formiddag:
Syv skuespillere, to teatersjefer, seks kunstneriske medarbeidere og en vrimmel av informasjonsfolk presenterer oppsetningen Fortrolige samtaler.
- Ikke strengere enn andre
I salen er det allerede en blitz-blinkende kø av journalister. Samtlige skal snakke med Liv Ullmann, manusforfatter og instruktør.
- Liv er veldig intuitiv. Og absolutt ikke strengere enn andre regissører. Men å diskutere er ikke alltid måten å jobbe på med henne, forklarer Anneke von der Lippe, den første skuespiller i Norden som er hedret med Emmy-pris, TV-bransjens Oscar.
I oppsetningen spiller hun hovedpersonens fortrolige venninne. Og Anna, hovedpersonen, spilles av Marte Engebrigtsen. Her og nå intervjues hun av Dagsrevyen. Sammen med Liv Ullmann.
Fortrolige samtaler har urpremière på lørdag, på Nationaltheatret.
Liv Ullmann står for både regi og tekst – det vil si en ny versjon av Ingmar Bergmans opprinnelige filmmanus.
Oppsetningen er et samarbeid med Riksteatret. 17. februar, i Bodø, starter norgesturnéen, som omfatter 47 spillesteder.
I august settes den helnorske produksjonen opp på Dramaten i Stockholm.
Forestillingen bygger på TV-filmen Enskilda samtal fra 1996, med Liv Ullmann som instruktør.
Også teaterutgaven er basert på livshistorien til Bergmans mor. Ullmann har fått tilgang til både hennes og sønnens dagbøker.
- Altfor mye oppmerksomhet
Etter å ha ventet i kun 23 minutter: Plutselig får Aftenposten nøye tilmålt alenetid med landets desidert største film- og teaternavn.
- Ærlig talt, Liv Ullmann. All denne pressepågangen ville du nok helst ha sluppet.
- Aftenposten gjetter aldeles riktig. Det blir altfor mye oppmerksomhet rundt meg. Her er et fantastisk lag av skuespillere som gjør forestillingen utrolig levende, synes jeg. Også innsatsen til alle de andre som medvirker, bak og rundt scenen, får meg til å føle en enorm takknemlighet. Så blir jeg flaggskipet. Jeg vil ikke lenger være et flaggskip.
- Hva ønsker en av klodens mest etterspurte film- og teaterinstruktører å være nå, da?
- Seiler sin egen vei
- Jeg skal bare være Liv, ikke Liv Ullmann. Heretter er jeg skipet som seiler sin egen, kanskje anonyme vei. Det er mye jeg kan. Og mye som jeg ikke vet at jeg kan. Foran meg ligger mye som jeg kan utforske. For meg selv. Uten mer oppmerksomhet.
- Kildematerialet til «Fortrolige samtaler» er like enestående som privat: Ingmar Bergman ga deg tilgang til både brev og dagbøker?
- Ja, jeg fikk også bruke morens hemmelige dagbok. Jeg har levert et manus som jeg vet at Ingmar ville ha godkjent; jeg har ikke diktet noe. I tillegg til dagbøkene, fikk jeg hans brev fra den tiden da moren var utro. Forestillingen handler ikke bare om nærhet, om fortrolighet. Den har også med Gud å gjøre, men den betinger ingen gudstro. Temaet er en høyere makt.
Avslutter samarbeidet
- Samarbeidet med Cate Blanchett, i forestillingen «En sporvogn til begjær»: Den doble Oscar-vinner sier at Liv Ullmann forandret livet hennes. Hvorfor skape teater i vesle Noreg – ikke på det internasjonale plan?
- Jeg ble spurt, av noen som er opptatt av dette materialet. Ingmar forandret mitt liv. Jeg er kjempetakknemlig for å få lage en hel forestilling av noe som var så personlig for ham. Nå avslutter jeg samarbeidet med Ingmar Bergman, lenge etter at han døde. Det er jeg også takknemlig for. Når det gjelder Cate Blanchett, så oppsøkte hun meg. Hun har også forandret mitt liv.
- Urpremièren lørdag er årets mest omtalte?
- Jaha. Den kvelden skal jeg bare være Liv, ikke Liv Ullmann. Jeg går ikke opp på scenen; applaus vil jeg slett ikke ha. Mange takk for samtalen. Takk for at du kom.
Urpremiéren finner sted på Nationaltheatret. Forestillingen skal på turné til hele landet, samt til Dramaten i Stockholm, under Bergman-festivalen. Se hele turnélisten her.
No comments:
Post a Comment