Thursday, August 27, 2015

Riise after Lundekvam-accusations: – Just kidding – Manager

Shopping med annonselenker

Claus Lundekvam med oppsiktsvekkende påstander i ny bok.

42-åringen gir i disse dager ut boken «En kamp til», skrevet av Thomas Karlsen.

- John Arne er verst

I boken hevder Lundekvam at John Arne Riise flere ganger tok imot flertallige damebesøk på hotellrommet under samlinger med det norske fotballandslaget.

Lundekvam skriver følgende:

«8. september 2003. Marienlyst i Drammen, vi er tilbake i Norge etter å ha tapt 0-1 borte mot Bosnia Herzegovina i EM-kvaliken, skal spille treningskamp mot Portugal. Jeg merker det tidlig, folk er smågrinete. Drittslenging og spytting, knuffing. Vi jogger ned mot bussen etterpå, løper i samlet flokk, men ting har begynt å bli ufint. John Arne Riise og John Carew slenger dritt til hverandre i ett sett – i årevis har de hatt en pågående konkurranse seg imellom, om hvem som har det største imaget, ofte dreier det seg om damer, om hvem som har mest draget – John Arne er verst, innimellom ser vi tre eller fire komme og gå i løpet av en dag, som kommer innom hotellet og drar igjen en time senere».

GIR UT BOK: Claus Lundekvam.

Faksimile

Riise nekter

To dager etter «slagene i Drammen» tapte Norge 0-1 på hjemmebane mot Portugal i en privatlandskamp.

Riise,  som senere tok rekorden for flest landskamper med sine 110, spilte hele kampen som venstreback.

Det har ikke lyktes Nettavisen, til tross for gjentatte henvendelser, å få en kommentar fra Riise om saken torsdag formiddag.

Han la imidlertid ut denne meldingen på sin Facebook-side kort tid etter Nettavisen tok kontakt:

«Kjære venner. Claus Lundekvam har kommet med ny bok. All respekt til han for at han er åpen og ærlig om sine problemer. Men det jeg fikk mailer om i dag dreier seg ikke om hans problemer, men par setninger han skrev om meg og Carew.

Tydeligvis kan man skrive det man vil i en bok. Ifølge Claus så kranglet Carew og jeg på landslaget om å ha flest damer under samling. Selvsagt tull. Jeg hadde ifølge Claus 3-4 damer på rommet på en dag, under samling! Bare tull! Du fikk jo så vidt med deg når det var møter, treninger og lignende. Så dette tar jeg med et smil. 

Min kjære Claus, dette er boken om ditt liv. Jeg støtter deg og har alltid gjort det gjennom dine problemer. Vi begge vet hvordan jeg var der for deg når du hadde det tøft. Derfor er det synd at du bruker mitt navn på denne måten. Du snakker om noe som skulle skjedde for 10-15 år siden. Føler det er unødvendig å kommentere dette i media siden dette er en ikke sak for meg og jeg selvsagt er fullstendig uenig i det som står.

Men jeg ønsker deg lykke til med bok lanseringen Claus. Håper du har fått livet tilbake som du ønsker og fortjener».

REAGERTE PÅ FACEBOOK: John Arne Riise la ut denne meldingen torsdag formiddag. Klikk for å forstørre.

Skjermdump Facebook

Semb: – Helt ukjent for meg

Toppfotballsjef Nils Johan Semb, som var landslagssjef i 2003, svarer Nettavisen følgende om saken i en sms:

- Helt ukjent for meg.

Vårt oppfølgingsspørsmål «Hva hadde du gjort dersom du visste om det?» har ikke Semb besvart.

Tore Krogstad var toppfotballsjef i Norges fotballforbund i 2003. Han blir overrasket når Nettavisen spør om han kjenner til opplysningene som kommer frem i Lundekvams bok.

- Nei, dette er helt ukjent for meg, sier Krogstad til Nettavisen.

- Var det lov for spillere å motta damebesøk på hotellrommet under samlinger?

- Vi hadde ikke diktat og regler på alle detaljer, men det var snakk om å være skjerpet til innsats. Det var viktig at gutta hadde frihet under ansvar, men det var ikke detaljregler som styrte om man kunne ha besøk av en person på rommet eller ikke. Jeg kjenner ikke til at det skal ha vært en slik aktivitet som du beskriver.

- Hvis det Lundekvam skriver medfører riktighet, hvordan reagerer du på det?

- Det er ikke det som er vanlig kutyme, men jeg har ikke noe kjennskap til saken. Jeg har ikke noen kommentar til det, nå er det såpass mange år siden jeg sluttet, og jeg har ikke lyst til å kommentere det noe spesielt. Det regner jeg med du forstår, sier Krogstad.

LES OGSÅ: Lundekvam: – Sexkjøp skjedde på så godt som alle turer, med landslaget, med Brann, med Southampton

I bråk tidligere

Hvis Lundekvams påstander er korrekte, vil det i så fall ikke være første gang rødtoppen benytter en landslagssamling til varierte aktiviteter.

I 2011 var Riise og flere av de norske landslagsspillerne på byen i Oslo til langt på natt, bare dager i forkant av den avgjørende kvalikkampen mot Danmark, som Norge tapte 0-2.

Det endte med en storm av kritikk, og Riise beklaget til slutt overfor daværende landslagssjef Egil «Drillo» Olsen.

- Etter Island-kampen var et stort lag ute, og det var alkohol på bordet. Vi koste oss, og jeg glemte dessverre tiden. Det kan jeg ikke legge skjul på, sa Riise.

LES OGSÅ: Lundekvam med ny bok: – Alkoholiker, narkoman og sexavhengig

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!



LikeTweet

No comments:

Post a Comment